Porsche 911 Ser. 300 – prototype
1965
|
49.000 km
|
130 hk

Taler vi om 911’ere med “Holy grail”-potentiale, er denne helt særlige Porsche 911 fra 1965 blandt kandidaterne. Denne 911 har et af de enormt ønskelige stelnumre fra 300-serien, hvilket indikerer, at den er blandt de allertidligste 911’ere nogensinde produceret af Porsche KG i Zuffenhausen (nu Porsche AG). Bilen er dokumenteret af Porsche Classic i Zuffenhausen i 1999 på stelnummer og produktionsdatoen d. 8 December 1965. Sidenhen er tilkommet Porsche Certificate of Authenticity med oplysninger om, at bilens første ejer var Porsche KG selv. Bilen blev, af Porsche selv, solgt til en Porsche-forhandler i Californien , hvor den levede et trygt liv frem til 1999.

 

I 1999 stævner bilen ud med Madison Mærsk og bliver senere omladet til Sally Mærsk for endelig, at ankomme til København i maj 1999. Efter dette var bilen placeret i en garage i et par år, indtil den i marts 2001 bliver indregistreret i Danmark for første gang. Herfra kørte den originalt rundt i gader og stræder i København de næste mange år frem – og lige indtil den dag, hvor en Porsche-kender ved et tilfælde opdager, at det er en original serie 300 – og altså en bil fra første produktionsserie af 911 nogensinde. Daværende ejer beslutter sig for, at gøre noget godt for sin “daily driver” og et gennemgribende renoveringsarbejde påbegyndes i 2015. Bilen bliver adskilt til hver en skrue og efterfølgende opbygget af en etableret Porsche konservator efter originale forskrifter. Nedestående billeder af bilen, fortæller nok historien bedre. 

Ikke nok med, at denne 911 er blandt de første producerede, findes der en helt unik og særlig detalje i det bagvedliggende motorrum. Her ligger der en nemlig en Weber karburator i stedet for den normale Solex 40PI karburator, der alment fandtes i disse biler fra denne årgang. Dette skyldes, at Ferdinand Piëch, i 1963, anmodede den italienske karburatorproducent Weber om, at producere en karburator som han kunne bruge som grundlag for en racerversion, der var i stand til at modtage større venturi.

Den første applikation til dette Weber-design fandtes i de 6-cylindrede Porsche 901/20 racermotorer. Seks 904 GTS-raceprototyper blev udstyret med dette motorsetup i 1963. Under produktionen af de almene 911’ere i Zuffenhausen, blev præcis denne bil hevet af samlebåndet og monteret med Weber karburatoren som en Porsche KG prototype. Fra februar 1966 gik Porsche officielt fra Solex til Weber, bl.a. på baggrund af stor succes med netop denne bil – og dette setup med en Weber 40IDA3C-karburator forblev brugt indtil 1972, hvor det blev erstattet med et EFI-system. 

Den samme type af Weber karburatorer, som findes i denne 911, blev også brugt på andre legendariske biler fra den tid såsom Ferraris BB-modeller, Lamborghini Miura og Renault Alpine A310 – alt efter setup og konfiguration. 

 

Som en af de største køremaskiner, der nogensinde er produceret, i sin ikoniske og mest ønsk- og elskværdige tidlige form, oser denne 911 fra 1965 af ren Porsche-karakter. Årgang ’65 fortsætter med at influere de nuværende, og kommende, generationer af 911-modellerne – selv over 54 år senere. Dette slående eksempel giver en fremragende mulighed for at erhverve en meget speciel bil.

 

 

Da Porsche begyndte at undersøge og vurdere måder, hvorpå man kunne forbedre den succesrige 356-model i midten af 1950’erne, blev det hurtigt gjort klart, at en lineær evolution på denne model, ej ville være tilstrækkeligt. Platformen til den nye model ønskede man, skulle beholde sit grundlæggende layout og karakter, men samtidig give passagerene yderligere kabineplads og selvfølgelig plads til et sæt golfkøller. Bilens præstationer forventede man skulle matche 356 Carrera 2. 

Ferry Porsche udvalgte sin ældste søn, Ferdinand Porsche, som designansvarlig og som ankermand på udviklingen af både chassis og karosseri. Ferrys fætter, Ferdinand Piëch, stod for udviklingen af bilens luftkølede seks-cylindrede motor. Resultatet af alt dette udmundede i bilens debut på Frankfurt Motorshow i 1963; dette blev under modelnavnet ’’901’’. Imidlertid efter lanceringen af ’’901’’ præsenterede Peugeot en indvending mod dette modelnavn og krævede sine rettigheder på alle modelnavne på tre cifre med en ’0’ i midten – deraf tilkom Porsche 911. 

En af Porsches egne tidlige reklamer for denne nye 911 erklærede følgende ’’Design og opbygning – næsten uden kompromis – den ultimative bil til at komme herfra og dertil på den hurtigste, sikreste og mest underholdende måde som muligt. Resultat: Den nye Porsche.’’ 

 

911 var ny i alle detaljer, men alligevel umiskendeligt, en Porsche.

 

Specifikatoner

Årgang: 1965
Kilometerstand: 49.000 km.
Hestekræfter: 130 hk.
Gearkasse: manuel
Accel. 0-100 km/t: 9.1 sekunder
Topfart: 205 km/t

Økonomi

DKK 1.900.000 inkl. moms og dansk veteranbilsafgift.