Porsche 911 Versuch wagen – prototype
1965
|
49.000 km
|
130 hk


Historien om en af de første 911’ere…

Den oprindelige dåbsattest / Kardex fra Porsche foreligger og bekræfter, at denne 911 fra december 1965 er en ”Werskwagen”. Endda kategoriseret som en ”Versuch wagen” – altså en intern testbil.

Den her 911’er kan betegnes som en slags holy grail blandt Porsche-kendere, da den med fuld dokumentation fra Porsche, bevidner testfasen for tilblivelsen af den generation af 911’ere der er kendetegnet ved at have Weber karburator fremfor de tidligere Solex karburatorer.

Bilens designrelevans er ikke blevet mindre interessant over årene. Stregen i designet og silhuetten lever videre den dag i dag på nye 911 emner, som triller ud af Porsche værket. Kontinuerligt som 911’eren var tænkt af Ferdinand Porsche fra første færd.

Bilens ejerhistorik

Denne 911 har et af de enormt ønskelige stelnumre fra 300-serien, hvilket indikerer, at den er blandt de allertidligste 911’ere nogensinde produceret af Porsche KG i Zuffenhausen (nu Porsche AG). Bilen er dokumenteret af Porsche Classic i Zuffenhausen i 1999 på stelnummer og produktionsdatoen d. 8. december 1965. Porsche Certificate of Authenticity med oplysninger om, at bilens første ejer var Porsche KG (før det blev til Porsche AG) bekræfter dette.

Bilen blev, af Porsche selv, efter testfase, solgt til en Porsche-forhandler i Californien, hvor den levede frem til 1999.

I 1999 sejler bilen ud med Madison Mærsk og bliver senere omladet til Sally Mærsk for endelig at ankomme til København i maj 1999. I marts 2001 bliver den indregistreret i Danmark for første gang. Herfra kørte den i original stand rundt i gader og stræder i København, de næste mange år frem. Daværende ejer beslutter sig for at gøre noget godt for sin Serie 300 daily driver og et gennemgribende renoveringsarbejde påbegyndes i 2015. Bilen bliver adskilt til hver en skrue og efterfølgende opbygget af en etableret Porsche konservator efter originale forskrifter.

Bilens mekaniske opbygning

Udover at denne 911’er er blandt de første producerede, findes der en helt unik og særlig detalje i det bagvedliggende motorrum. Her ligger nemlig en Weber karburator i stedet for den normale Solex 40PI karburator, som normalvis fandtes i disse biler fra denne årgang. Dette skyldes at Ferdinand Porsche i 1963 anmodede den italienske karburatorproducent Weber om at producere en karburator som han kunne bruge som grundlag for en racerversion.

Den første applikation til præcis dette Weber-design fandtes i de 6-cylindrede Porsche 901/20 racermotor. I alt blev cirka 100 enheder af Porsches 904 Carrera GTS-racerbiler udstyret med dette motor- og karburatorsetup fra 1964-1966.

Under produktionen af de almene 911’ere i Zuffenhausen, blev præcis denne bil hevet af samlebåndet og monteret med selvsamme Weber karburator, som en Porsche KG prototype. Fra februar 1966 gik Porsche officielt fra Solex til Weber, bl.a. på baggrund af stor succes med netop denne omtalte bil – og dette setup med en Weber 40IDA3C-karburator (triple choke) forblev i motorrummet indtil 1972, hvor den første spæde digitale tidsalder tonede frem.

Bilen her er et stykke 911’er kulturhistorie og bliver nok ikke mindre værd med tiden. Og så kører den i øvrigt helt fantastisk.

Specifikatoner

Årgang: 1965
Kilometerstand: 49.000 km.
Hestekræfter: 130 hk.
Gearkasse: manuel
Accel. 0-100 km/t: 9.1 sekunder
Topfart: 205 km/t

Økonomi

Kontantpris: DKK 1.600.911 inkl. moms og dansk registreringsafgift (sorte nummerplader)