Porsche 911 Versuch wagen – prototype
1965
|
49.000 km
|
130 hk

Det her er lidt af historien om en af de første 911’ere – og det er ikke blot historie – den står på vores gulv, og den kører helt fantastisk.

Den oprindelige dåbsattest / Kardex fra Porsche foreligger og bekræfter, at denne 911 fra december 1965 er en ”Werskwagen”. Endda kategoriseret som en ”Versuch wagen” – altså en intern testbil.

Det her slags holy grail blandt Porsche-kendere, da den med fuld dokumentation fra Porsche, bevidner testfasen for tilblivelsen af den generation af 911’ere der er kendetegnet ved at have Weber karburator fremfor de tidligere Solex karburatorer.

Bilens designrelevans er ikke blevet mindre interessant over årene. Stregen i designet og silhuetten lever videre den dag i dag på nye 911 emner, som triller ud af Porsche værket. Kontinuerligt som 911’eren var tænkt af Ferdinand Porsche fra første færd.

Denne 911 har et af de enormt ønskelige stelnumre fra 300-serien, hvilket indikerer, at den er blandt de allertidligste 911’ere nogensinde produceret af Porsche KG i Zuffenhausen (nu Porsche AG). Bilen er dokumenteret af Porsche Classic i Zuffenhausen i 1999 på stelnummer og produktionsdatoen d. 8. december 1965. Porsche Certificate of Authenticity med oplysninger om, at bilens første ejer var Porsche KG (før det blev til Porsche AG) bekræfter dette.

I maj 1999 ankommer bilen til København. I marts 2001 bliver den indregistreret i Danmark for første gang. Herfra kørte den i original stand rundt i København, de næste mange år frem. Et gennemgribende renoveringsarbejde påbegyndes i 2015. Bilen bliver adskilt til hver en skrue og efterfølgende opbygget af en etableret Porsche konservator efter originale forskrifter.

Udover at denne 911’er er blandt de første producerede, findes der en helt unik og særlig detalje i det bagvedliggende motorrum. Her ligger nemlig en Weber karburator i stedet for den normale Solex 40PI karburator, som normalvis fandtes i disse biler fra denne årgang. Dette skyldes at Porsche i 1963 anmodede den italienske karburatorproducent, Weber om at producere en karburator som han kunne bruge som grundlag for en racerversion – bl.a. i 904 Carrera GTS.

Under produktionen af de almene 911’ere i Zuffenhausen, blev præcis denne bil hevet af samlebåndet og monteret med selvsamme Weber karburator, som en Porsche KG prototype. Fra februar 1966 gik Porsche officielt fra Solex til Weber, bl.a. på baggrund af stor succes med netop denne omtalte bil – og dette setup med en Weber 40IDA3C-karburator (triple choke) forblev i motorrummet indtil 1972, hvor den første spæde digitale tidsalder tonede frem.

Bilen her er virkelig et stykke 911 historie, og den bliver nok ikke mindre værd med tiden. Og som nævnt, og måske vigtigst af alt, så kører den absolut fantastisk.

Økonomi

Kontantpris: DKK 1.600.911 inkl. moms og dansk registreringsafgift (sorte nummerplader)