Porsche 996 Turbo
2002
|
42.000 km
|
420 hk

Det har taget sin tid..

Men langt om længe er 996 Turbo generation ved, at få luft under vingerne i de voksnes rækker af 911 Turbo serien. Fra 930 Turbo over 964 Turbo, 993 Turbo, frem til 997, 991 og nu til 992 Turbo.  De fleste 911 entusiaster er enige om, at enhver 911 Turbos voldsomme genistreg i design og natur er langtidsholdbar og inkluderer dybt underholdende kørergenskaber.

996 Turbo har været sendt i skammekrogen i noget der minder om et årti. Forklaringerne er mange, men dens Spiegelei forlygter og dengang nye interieur med et Star Wars hit af instrumenter plus et blødere swung i kabine-indretning, har nok været for “udfordrende” for en del.

Derfor, lad os starte med maskinrummet på en 996 Turbo. Det er første generation af en Mezger boxer på 3.6 liter med en turbo der sammen med udstødningssystem og den bløde Mezger motorgang, lyder, hvæser, buldrer og kører fremragende.

Motoren er også den første vandkølede Turbo maskine og ditto den første Porschemotor, hvor der blev talt emissioner kombineret med effektivitet og derfor fik Hans Mezger udført et 4-ventilet topstykke så “man” nu havde en motor der sendte 420 HK ned i jorden, kørte længere på literen og åndede lidt pænere luft ud.

Gearkassen er kontant og så nem betjent – og kan med sit lange 6. gear køre fra 100 til 250 som hørte det hjemme hele vejen. Styring, bremser og balance i bilen er ditto en lektion i, at Porsche AG virkelig ville den her 911 generation ved årtusindeskiftet.

Den her eksakte 996 Turbo er med komplet ejerhistorik. Blot to ejere siden ny og nu blot 42.000 kilometer på tælleren. Første ejer i Stuttgart i tre år og siden i dansk familie fra 2005 og frem til i dag. Størstedelen af årene bor bilen i en lukket garage i et sommerhus i Sydfrankrig.

Udover at bilens stand er unik pga. dens livsvilkår, er den altid blevet serviceret hos autoriserede Porsche værksteder og bliver leveret til kommende ejer med et stort service fra Porsche Kbh.

Sammensætningen af bilen er stilfuld med sit Basaltsorte eksteriør og matchende kabine med udvidede læderoptioner på bl.a. rat-airbag, højtalermoduler og instrumentbord – diskrete, originale optioner. Og undres du lidt over fælgene, så kommer her forklaringen. Fælgene er ikke 996 Turbo hverdagskost. De her SportTechno fælge blev produceret til Porsche af legendariske BBS og er en hul alufælg, som vejer mindre end den almindelige Turbo-fælg. Her er de endda leveret ab werk i et two-tone farveskema der matcher resten af bilens Basaltsorte lakering – og som unægteligt leder en tribute-tanke til den klassiske Fuchs.

Hvis du spørger os, er 996 Turbo en drivers car og tiden er vist inde til, at de bedste emner skal ud og opleve nye ejere, som kan se at den er sin egen og se det åbenlyse cool i, at ha’ en stærk bid af 911 Turbo slægten, der kører helt fantastisk.

Økonomi

Kontantpris: DKK 669.000 inkl. moms og eks. dansk registreringsafgift.