Porsche 997.2 Carrera 4 GTS
2011
|
95.000 km
|
408 hk

En Porsche 997 Carrera GTS er absolut en darling som modelvariant i vores garage. Så da det lykkedes at få fat i en Amethyst Metallic med en del særoptioner ab werk fra Zuffenhausen, så var det stort for os – og er det stadig.

Las os først tage farven. Amethyst blev udviklet til Porsche 964 i 1992 da Porsches designteam endnu engang, ville ud i farver der kunne noget. Farver som var både fandenivoldske og naturligt smukke for bilens designstreg. Porsche havde måneder forinden, vist 964 RS i Ruby Red som blev taget imod af Porsche-eliten med stående bifald.

Tilbage til denne 997 Carrera 4 GTS. I august 2011 beslutter Porsche designteam at gøre det muligt at bestille 997 GTS i en ny version af den legendariske Amethyst metallak – naturligvis som option uden for de normale farvekoder. Amethyst farveoptionen var kun tilgængelig frem til februar 2012, altså 6 måneder og så aldrig mere på nogen som helst 997’er – farven er først vendt tilbage på 991 GT3 RS i 2015 via specialbestilling.

I de 6 måneder i 2011/2012 lykkedes det, ifølge vores oplysninger, kun 37 stk 997 GTS’ere i verden, at bliver lakeret i Amethyst farven i Zuffenhausen.

Næste punkt på konfigurationen der er usædvanlig og det seriøst eksklusive læderinteriør i Sand Beige. Ud over, at det er gennemført overalt i kabinen – ned til mindste detalje, er en 977 GTS’er normalt født med alcantara-siddeflader i midten af sæderne. Den her fik sin egen opskrift i Zuffenhausen og er derfor leveret med sæder i komplet læder. Dertil kommer RS Spyder fælge med centralbolt, Sport Chrono Plus, adaptive sportssæder og de udvidede GTS-eksteriøroptioner indfarvet i Amethyst. Et væld af andre optioner fremgår af bilens “dåbsattest”. 997 GTS Amethyst med Sand Beige blev, hvad vi ved af, kun bygget i 3 eksemplarer i alt.

Vi fandt bilen hos Porsche Zentrum Bensberg i august 2017, hvor bilen var passet og plejet efter alle Porsche AG forskrifter. Siden har den holdt til i vores permanente samling – lige indtil nu, hvor den skal ud og køre med en ny ejer, der vil en helt særlig 997 GTS-version.

Potentialet til at denne GTS vil få en god kurs på 997-markedet over tid, er bestemt eksisterende.